Hoewel het Chinese voetbalteam niet deelneemt aan het huidige FIFA Wereldbeker-toernooi in Rusland, zien we een sterke aanwezigheid van Chinese bedrijven en hun impact. Van de 19 zakelijke sponsors zijn er zeven Chinees. Hoe komt het dat er steeds meer Chinese advertenties op het WK verschijnen?

De FIFA Wereldbeker is een van ‘s werelds meest bekeken televisie-evenementen en kent een groot en divers publiek. Met een dergelijk wereldwijd bereik is het geen verrassing dat bedrijven hun advertenties tijdens de wedstrijden willen plaatsen. Het staat vast dat producten door miljarden mensen worden gezien en een meer kosmopolitische kijk op hun merken kunnen krijgen.

Sinds het corruptieschandaal waarbij de FIFA betrokken was in 2015 aan het licht kwam, hebben veel westerse bedrijven, bang voor het slechte imago dat de situatie op hen kon schijnen, hun steun voor het evenement onthouden. Vooral nadat bedrijven zoals Sony, Continental, Johnson & Johnson en Castrol hun sponsorcontract niet verlengden, zag China een geweldige kans, greep het moment aan en wist een ongekende aanwezigheid te behalen op Russische 2018 toernooi. Een paar jaar geleden zouden Chinese bedrijven hoogstwaarschijnlijk geen kans krijgen om sponsor te worden, zelfs als ze dat zouden willen. Niet alleen de gelegenheid was reden voor de toegenomen aanwezigheid van Chinese advertenties. China wil al een tijd een sterke speler worden binnen de voetbalindustrie. Sommigen zeggen dat de reden voor een dergelijke stap de aanmoediging was van de huidige president, Xi Jinping, die zelf een grote voetbalfan zou zijn. Xi Jinping heeft eerder verklaard dat hij wil dat het landsteam de wereldbeker wint, door van China een voetbalmacht te maken. Bovendien zei hij dat hij zou willen dat China het toernooir organiseert en de intentie heeft mee te bieden voor het 2030 evenement.

Money talks, deze bedrijven sponsoren de FIFA Wereldbeker

Merkassociatie met de FIFA Wereldbeker in China is nog steeds op een laag niveau en met dit toernooi willen de Chinezen het veranderen. Dus, wie zijn Chinese sponsors die we tijdens de spelen kunnen zien?

De grootste Chinese sponsoren zijn onder meer de vooraanstaande partner Wanda Group, een Chinees vastgoed- en entertainmentconglomeraat dat eigenaar is van Sunseeker, een Britse jachtbouwer van luxe-jachten, een van de Hollywood-studio’s, belangen in Atlético Madrid en vele andere. Ze hebben hun sponsorovereenkomst getekend met FIFA in 2016. Dit hoogste niveau van sponsoring zet Wanda Group naast andere zoals Adidas, Visa, Coca-Cola en Rusland Gazprom voor de volgende vier Wereldbeker toernooien.

Mengniu Dairy – het zuivelbedrijf Mengniu, dat zich in december heeft aangemeld als officiële FIFA-sponsor, biedt tijdens de wedstrijden exclusief de ‘officiële drinkbare yoghurt’ en andere zoete lekkernijen, evenals andere producten waarmee het bedrijf zijn producten aan buitenlandse toeschouwers introduceert . Keuzes zijn onbekende namen als Mood for Green, Ice + of Suibian SuiXinGuo.

Minder bekende merken voor het westerse publiek zijn namen als Vivo, een producent van mobiele telefoons, Hisense, een producent van elektronica, tv en koelkast, evenals Yadea, een bedrijf in elektrische scooters.

Voor de Chinese merken die nieuwe markten zoeken, is de samenwerking met FIFA zeer prestigieus. Chinese merken halen ongetwijfeld twee dingen uit de sponsorovereenkomsten. Ten eerste de toegang tot een westers publiek dat ze proberen te overtuigen en ten tweede de wereldwijde merkassociatie die kan resoneren in een toename van binnenlandse verkoop.

China heeft een grote stap gezet in de commerciële wereld van de FIFA Wereldbeker en we zullen zeker nog veel meer zien in de komende jaren.