DHL e-commerce, een divisie van ‘s werelds toonaangevende logistieke onderneming Deutsche Post DHL Groep, maakte vrijdag bekend haar aanwezigheid in Zuid-China te verhogen met de introductie van haar logistieke e-commerce diensten in de provincie Fujian. Het bedrijf is van plan om de mogelijkheden uit te breiden door eenvoudige, betaalbare, grensoverschrijdende scheepvaart oplossingen aan te bieden om Chinese handelaren aan te sluiten op meer dan 220 landen en gebieden wereldwijd.

China’s retail e-commerce markt groeit explosief, naar verwachting zal de markt groeien naar 840 miljard dollar in 2021 van de 376 miljard dollar in 2016. De groei dynamiek is vooral sterk in het zuiden van China, grensoverschrijdende e-commerce transacties in Fujian groeide 42 procent tot een totale waarde van 28 miljard dollar in 2015, cijfers van ebdeep.com.

Om het voor handelaren in zuid China mogelijk te maken tot deze gigantische grensoverschrijdende e-commerce markt toe te treden en te concurreren op de internationale markt lanceert DHL de volgende producten: Eenvoudige IT-integratie van hun inventaris in het scheepvaartproces en een grotere variatie van eenvoudige, betaalbare, grensoverschrijdende scheepvaart oplossingen.

Export de toekomst voor China’s e-commerce

In drie jaar tijd zal export naar verwachting goed zijn voor 75% van de omzet van China’s e-commerce markt. Fujian wordt het middelpunt van de toekomstige productie en export groei binnen de e-commerce in China.

Ontwikkelingen zoals de oprichting van de Fujian Vrijhandelszone en lokale initiatieven zoals dat van de douane in Xiamen waarbij handelaren via internet goederen kunnen inklaren starten vruchtbare tijden voor de provincie binnen e-commerce. Deze maatregelen zullen ongetwijfeld bijdragen aan een opwaartse trend in grensoverschrijdende e-commerce groei.